نوشته شده توسط : نعیم حمیدی

  تاریخچه دانشگاه کشاورزی ملاثانی

دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ملاثانی قدمتی حدود 55 سال (تاسيس 1334)، دارد درتاريخ31/1/ 1384 شمسی پيرو نامه شماره 424/23 مورخ 31/1/1384 به تصويب شوراي گسترش آموزش عالي در جلسه 17/2/84 با تبديل مجتمع آموزش عالي ،كشاورزي و منابع طبيعي رامين به دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي موافقت بعمل آمد و از دانشگاه شهید چمران اهواز مستقل گرديد. این دانشگاه در حال حاضر دارای سه دانشکده تحت عناوین، دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم دامی و صنایع غذایی و دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی مي باشد.
 
*خاطرات دکتر اقبال در مورد تاریخچه تأسيس دانشگاه کشاورزی ملاثانی (رامين (1335) 
مطالب زیر خاطرات دکتر اقبال اولین ریاست دانشگاه در سال 1335 است .آنچه كه به مدت دو سال در گسترش دانشكده كشاورزي اهواز انجام دادم به طور فشرده و خلاصه براي استحضار و آگاهي آيندگان مي نگارم.از نظر جامعه ما آنچه آسان بدست مي آيد كم ارزش مي نمايد، دانشكده منحصري كه در باقيمانده زندان خرابه شيخ خزعل مستقر شده بود، عبارت بود از ساختماني كه در دو اتاق آن تعدادي صندلي با يك ميز چيده شده و دانشجويان روي هم رفته دو كلاس دوم و سوم را تشكيل مي دادند و كلاسهاي با تعداد هفتاد دانشجوي سال اول آماده تشكيل نبودند.شخصي به نام آقاي مهندس شفيع جوادي كه از سوي شادروان مهندس ابراهيم مهدوي استاندار وقت خوزستان كفيل دانشكده بود، ضمناً مسئوليت حسابداري و تنظيم بودجه دانشكده را نيز به عهده داشتند. ايشان در بخشي از ساختمان دانشكده با همسرشان زندگي مي‌كردند. آقاي مهندس جوادي گزارشي از امور به اينجانب نمي دادند و مي‌توانم بي طرفانه بگويم كه ايشان را هرگز نشناختم، تدريس هم مي كردند و به خودشان حق‌التدريس مي‌پرداختند.تعدادي از مهندسين دبيرستان كشاورزي وابسته به وزارت معارف در تدريس پاره اي از واحدها همكاري مي كردند. ضمناً يك كارشناس علوم به نام آقاي صحت نياكي كه دبير جوان و شايسته و صحيح العملي بودند ضمن تدريس، در امور اجرايي هم همكاري داشتند.دانشجويان روي هم رفته آماده آموزش هاي علمي و عملي بودند ولي ميدان فعاليت نداشتند.در سرزمين وسيع و خالي از سكنه خوزستان، دانشكده هيچ گونه وسايل كشاورزي حتي يك وجب زمين هم در اختيار نداشت و از كمك هاي مردمي اهالي خوش برخورد و دست و دلباز خوزستان براي ياري استفاده نمي شد.اين بود خلاصه اي از جو ظاهر و باطن موجود در دانشكده كشاورزي اهواز كه در شهريور ماه 1335 به رياست آن منصوب شدم. براي تجهيز و به كار انداختن آن ديگر درنگي در كار نبود.

* مسائل مهمي كه حل آنها در اولويت قرار داشت:
 الف- مسئله عمده دانشكده تامين هيئت علمي شايسته بود
1- در ادارات كل كشاورزي و منابع طبيعي و جنگلداري اهواز و موسسات خصوصي نظير سازمان سد كرخه، افراد متخصص و تحصيل كرده هاي خارج بودند كه از وجودشان استفاده نمي شد.2- دانشكده علوم تهران و دانشكده كشاورزي كرج منابع بزرگ استادان ورزيده و فرهيخته بودند كه از هم دوره هاي تحصيلي خود اينجانب در اروپا بودند و در عين حال از هواي گرم اين سرزمين تاريخي باكي نداشتند، دعوت همكاري اينجانب را پذيرفتند
.

 ب- تهيه فضاي آموزشي و تجهيزات:
بودجه دانشكده كشاورزي اهواز مبلغ يكصد و پنجاه هزار تومان بود براي دريافت آن هم دچار پيچ و خم تشريفات اداري محلي بوديم.قسمت عمده بودجه در اختيار مرحوم دكتر كار رئيس طرح ايجاد دانشكده پزشكي اهواز بودند. بنابراين دست يابي به بودجه دانشكده كشاورزي بسيار دشوار بود. سر شناسان محلي و ادارات كل اهواز اين جريان را مي دانستند و نگارنده با توجه به وضع موجود، شخصاً اقدام به تهيه وسائل نموده و افراد محلي با توجه به اعتبار شخصي ياري كردند.كتاب فروشي هاي تهران و اهواز با تخفيف قابل توجه و ناشرين كتب علمي هدايايي بيش از هزار جلد در اختيار يكي از استادان اعزامي از مركز، براي تدريس با همكاري شادروان دكتر عباس فاروقي، استاد شيمي و كارشناس كتابداري گذاشتند. ايشان در ظرف كمتر از يك هفته شالوده يك كتابخانه عظيم را به دانشجويان آموزش دادند كه چگونه كتابخانه ساخته و از آن بهره بگيرند.در همان زمان شركت نفت دلتا يكي از پايگاه هاي استقرار مزارع كشت و دامپروري مزرعه ملاثاني و «دار خزينه» در شمال آن را براي فروش به مزايده گذارده بودند.مرحوم دكتر منوچهر اقبال نخست وزير وقت نسبت به اين دانشكده و خوزستان توجه خاص داشتند و همزمان شادروان دكتر رضا فلاح هم قائم مقام رئيس هيئت مديره ملي شركت ملي نفت ايران بودند.در ملاقات با مرحوم دكتر رضا فلاح در تهران تقاضا شد كه ملاثاني را به دانشكده كشاورزي اهداء فرمايند كه در پاسخ فرمودند دو ميليون تومان به حساب شركت ملي نفت ايران بريزيد و ملاثاني مال شما باشد. در پاسخ گفتم من يك دانشگاهي هستم و اين محل را براي ارتقاء دانش و كشاورزي مملكت مي خواهم نه تنها دو ميليون ندارم بلكه از پرداخت دو تومان هم ناتوانم لطفاً مقرر فرمائيد اين محل را به دانشكده كشاورزي اهواز اهداء نمايند زيرا كه دانشجويان ما كه اكنون در آنجا مستقر و مشغول عمليات كشاورزي مي باشند در خانه هاي كارگري آن زندگي مي كنند، لذا با توجه به محبت و بزرگواري و شخصيت علمي و فني شما مصلحت نيست كه اين دانشجويان از آن محل بيرون روند.با اين گفتار قاطع شادروان دكتر رضا فلاح آرام فرمودند كه اين پشتكار و ايستادگي براي مملكت را بايد ستود و فرمودند برويد تا فكري بنمايم.اين محبت و توجه غير منتظره نمود بسيار داشت، مسئله را به دكتر منوچهر اقبال عرض نموده و به ايشان همان مطالب را منعكس كردم.سه روز بعد شركت ملي نفت ايران به دانشكده نوشت كه براي تحويل مزرعه ملاثاني به دفتر مركزي شركت ملي نفت ايران مراجعه نمايم.اراضي هزار و پانصد هكتاري ملاثاني در محل معارضي هم داشت به نام شيخ سلطان از نواده هاي ملاثاني كه با مذاكره متقاعد شدند. ايشان شخصيتي آماده به خدمت و همكاري صميمانه براي دانشكده كشاورزي اهواز در ملاثاني شدند.

 * پ - تأمين محل سكونت دانشجويان در ملاثاني:
دانشجويان دانشكده مي بايستي نزديك محل تحصيل سكونت مي كردند از يك ساختمان نيمه تعطيل كارگران شركت ملي نفت در ملاثاني بهره برداري شد و بوسيله مهندس وانيك نعلبنديان كارشناس ساختمان و كمك عده اي از دانشجويان در مدتي كمتر از بيست روز تعمير و مجهز شد و دانشجويان آماده سكونت در آن شدند. از ميان داوطلبان مهندسي كشاورزي دو دختر خانم در آزمون موفق شدند. داوطلبان مهندسي كشاورزي شركت ملي نفت ايران و دو دانشجوي دختر كه يكي از آنها به نام خانم پروين بود با امتيار بالا موفق شدند. براي سكونت جداگانه آنها نزد چند خانواده شناخته شده اطاق اجاره نموديم. اين دو دختر خانم در دوره هاي تحصيلي از كارشناسان برجسته و آموزش ترويج كشاورزي شناخته شدند. دانشجويان پسر در ساختمان تازه تعمير شده شركت ملي نفت كه مجهز شده بود اسكان كردند.دانشجويان همانند سربازان جبهه بسيار مرتب و با هم صميمي بودند. در آن زمان موج مسائل سياسي دانشجويي همه جا رواج مي يافت با اينحال بدور از اين مسائل به آموزش خود ادامه و اداره بسياري از تاسيسات توليدي خوزستان را بعهده گرفتند.

* ج- سفرهاي علمي و بازديدهاي آموزشي:
بدين ترتيب براي دانشجويان سفرهاي علمي و آموزشي ترتيب داده شد در اين راستا دانشجويان دانشكده براي آموزش و آشنايي با كشت و زرع به موسسات توليدي خارج از خوزستان و بطور مثال مدتي در مزارع شادروان حسن شعباني استاد دانشكده كشاورزي و همچنين بازديد و آموزش در دانشكده كشاورزي كرج گذارنيدند بدين ترتيب تنوع كار موجب پيشرفت مهارت فني كشاورزي گرديد.در خاتمه باعث افتخار نگارنده است كه نتيجه آن تلاشها منتج به ايجاد دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي رامين، دانشگاه قطب حركت و سازندگي گرديد. اميد است همه تلاشگران اين راه موفق پيروز باشند.  

 

 

*تاریخچه دانشگاه به روايتي ديگر :

 

به موجب دستور وزارت فرهنگ ، اداره کل فرهنگ خوزستان در پاییز سال 1334 به تاسیس دانشکده کشاورزی اهواز اقدام کرد و برای چگونگی برگزاری امتحان ورودی و انتخاب چهل نفر دانشجو برای سال اول جلساتی چند با حضور مقامات عالی وزارتخانه های فرهنگ و کشاورزی تشکیل شد .   اولین گروه چهل نفری دانشجویان در سال تحصیلی 35-1334 در یکی از اتاقهای دانشسرای کشاورزی تحصیل خود را آغاز کردند . در خلال سالهای تحصیلی 36-1335 و 37-1336 محل دانشکده به ساختمان ژاندارمری اهواز که در آن تعمیراتی شده بود انتقال یافت و برای تدریس کلاسها از اساتید دانشکده کشاورزی کرج و کارمندان وزارت کشاورزی برای پاره ای ساعات استفاده می شد .  در سال 1336 اراضی روستای ملاثانی که در اختیار شرکت نفت بود به دانشکده واگذار شد به طوریکه در سال 38-1337 مدتی کلاسها در محل جدید تشکیل گردید . اما چون رفت و آمد دانشجویان از شهر به ملاثانی دشوار می نمود در آذر ماه 1338 ادامه کار کلاسها در ملاثانی متوقف گشت و در سال تحصیلی 1339 بار دیگر در اهواز آغاز شد .    در آغاز سال تحصیلی 39-1338 موافقتنامه ای بین بنیاد خاور نزدیک و وزارت فرهنگ در تهران به امضا رسید  که به موجب آن وزارت فرهنگ نظارت در توسعه  و اداره امور دانشکده کشاورزی اهواز را به بنیاد خاور نزدیک محول نمود . همکاری بنیاد خاور نزدیک با دانشکده کشاورزی اهواز تا سال 39-1338 همچنان ادامه داشت . تا این تاریخ برنامه تحصیلی دانشکده سه ساله بود ولی به موجب موافقتنامه جدید وزارت فرهنگ و بنیاد خاور نزدیک دوره تحصیلی به چهار سال افزایش یافت .    در سال 1337 تا 1347 اداره دانشکده کشاورزی در ملاثانی به بنیاد آمریکایی خاور نزدیک سپرده شد و از آن سال به بعد دانشکده کشاورزی ملاثانی مجددا تحت نظارت دانشگاه جندی شاپور قرار گرفت . اگر چه در سال 1352 با احداث ساختمان جدید دانشکده کشاورزی به شهر دانشگاهی مستقل شد ولیکن تا ابتدای انقلاب اسلامی کلاسهای دانشجویان سال آخر بعضی از رشته ها همچون زراعت و دامپروری و دوره های کار آموزی دانشجویان در ملاثانی برگزار می شد . پس از انقلاب اسلامی دانشکده ملاثانی جهت انجام تحقیقات کشاورزی و اموزش رشته های دامپروری و کشاورزی به دانشکده مستقلی تحت عنوان مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی رامین تبدیل شد . در این دانشکده گروههای علوم دامی ، آموزش و ترویج کشاورزی ، تولیدات گیاهی ، صنایع غذایی وماشینهای کشاورزی به تحقیق وتدریس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مرتبط کشاورزی و دامپروری می پردازد . این مرکز در حال حاضر یکی از مراکز عمده تحقیقات کشاورزی و دامپروری در منطقه جنوب کشور به شمار می رود . دارای 51 نفر عضو هیات علمی ، 796 نفر دانشجو در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد در گرایش های اصلاح دام ، تغذیه دام ، ترویج واموزش کشاورزی ، زراعت ، ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون و دکترای ( گرایش زراعت ) است که در قالب 5 گروه آموزشی به انجام فعالیتهای علمی مشغول می باشند . این مجتمع دارای 28 آزمایشگاه در رشته ها و گرایش های مختلف است .این مرکز در سال 1383 با موافقت شورای گسترش دانشگاهها استقلال یافت و به مجتمع آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی رامین تغییر نام داد و سپس در سال 1384 با تصویب شورای عالی گسترش آموزش کشور به دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ملاثانی ارتقاء یافت .

برخی از تحصیل کردگان دانشگاه کشاورزی:

۱)دریابان علی شمخانی - مشاور مقام معظم رهبری

۲)دکتر عبدالمهدی بخشنده - معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی

۳)مهندس حاج دایر رایزن فرهنگی سابق ایران در آلمان

۴) مهندس اسکندری وزیر سابق کشاورزی

۵) دکتر خلیلیان وزیر فعلی جهادکشاورزی

۶) دکتر مرتضی ممویی - رییس سابق دانشگاه رازی کرمانشاه

۷)مهندس هاشمی - معاون کمیته امداد مرکزی

۸) مرحوم دکتر جهانگیرتلوری - رییس فقید دانشگاه ملاثانی

۹) مهندس چراغی - رییس سازمان بازرگانی خوزستان

۱۰) دكتر هدايت الله روشنفكر - عضو فعلي هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز

۱۱)دکتر سیدمحمد موسوی - متخصص مغز و اعصاب 

۱۲)دکتر فخری ـ از پایه گذاران سپاه پاسداران در استان خوزستان

۱) دکتر عصاره

* جوانان بومی ملاثانی تحصیل کرده در دانشگاه ملاثانی

۱) دکتر جمال فیاضی
۲) مهندس سیدمحمود(کمال) میرباقری
۳) مهندس جلیل حمیدی
۴) مهندس امین نبهانیان 
۵) خانم مهندس موسوی
۶) عبدالزهرا حميدي
۷) صادق مياحي
۸) سیدهاشم موسوی
۹)مهندس مرعشی
۱۰) مهندس علی حمیدی
۱۱)دکتر عبدالرحیم حمیدی(ایشان در ابتدا کاردانی کشاورزی و دامپروری اخذ نمودند)
۱۲) عبدالحسین حمید

 


 
 

 



:: موضوعات مرتبط: تاریخچه دانشگاه ملاثانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1042
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نعیم حمیدی

نخستين هاي ملاثاني

رديف

موضوع

نام و سال تاسيس

1

نخستين مدرسه

مدرسه سوم اسفند(در دانشكده) 49 سال

2

اولين مركز آموزش عالي

مجتمع كشاورزي ملاثاني(55 سال)

3

اولين نهاد اداري

مركز پست (40 سال پيش)

4

نخستين بانك

بانك ملي (43 سال پيش)

5

نخستين امام جماعت

مرحوم سيد علي الذهبي

6

اولين مهد كودك (شير و خورشيد)

45 سال پيش

7

اولين روحاني مبلغ

شيخ محمو عكام (64 سال پيش)

8

نخستين مسجد

مسجد جامع(حدود 60 سال پيش) تاسيس 1320

9

اولين بستني فروشي

حاج موسي قشوني( 39 سال پيش)

10

اولين پارچه فروشي

حاج عبدالحسين زرين تاج

11

اولين قصابي

مرحوم مهدي چرم

12

اولين مغازه بقالي

حاج محمد كاظم عطار

13

اولين اعضاي خانه انصاف

مرحوم نجف ناصري ، ملا خلف فياضي ، رحيم كل حسن و جوادي

14

اولين عاقد

حاج سيدغالب حسيني

15

اولين مدير مدرسه

مرحوم جوادي(سپاه دانش )

16

اولين مدير زن

خانم مردادي

17

اولين رييس دانشكده

دكتر اقبال

18

نخستين دبيرستان

شهيد شيخاني

19

موسسين اولين تلمبه خانه آب شرب

مرحوم ملا خلف فياضي ، كاظم ديزل(نيلي) ، نجف ناصري و رحيم كل حسن 

20

اولين نانوايي

مرحومه خانم جاني (كريمي شوشتري)

21

اولين موذن

علي اكبر عباسيان

22

اولين شوراي اسلامي بعد از انقلاب

ملا عبدالله عليمي ، حاج جاسم عامري ، سيد نعيم موسوي و غدير نبگاني

23

اولين كدخداي ملاثاني

شيخ صالح ابن عبدامحمد عامري

24

اولين خوردو

خانواده كل حسن و سيد كاظم ميرباقري

25

اولين حليم فروشي

حاج موسي قشوني

26

اولين نهاد سياسي بعد از انقلاب

حزب جمهوري اسلامي سال 60

27

نخستين شهيد

جلال جلالي سال 59

28

اولين فرمانده بسيج ملاثاني

شهيد راضي حميدي اصل

29

اولين دبير حزب جمهوري اسلامي

حاج مرتضي حميدي

30

نخستين تيم فوتبال

شاهين ندافيه

31

اولين مربي فوتبال

مرحوم ودايي

32

اولين دانشجو

حسن حمدی

33

نخستين رييس اداره آموزش و پرورش(بعد از نمايندگي)

حاج محمد حميدي اصل 

34

نخستين معلم

جاسم اعصامی

35

اولين شهردار

محمود بهزادي

36

نخستين دهدار

مهندس پورجم

37

اولين امام جمعه

حجه الاسلام حميد سيلاوي

38

اولين رييس درمانگاه ملاثاني

مرحوم اسماعيل احرامباف زاده



:: بازدید از این مطلب : 2091
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نعیم حمیدی

الف ) علت نامگذاري :

شهر ملاثاني در حدود153 پيش ابتدا بعنوان كوت يا كوت الحميد در منطقه فعلي ندافيه در كنار ساحل شرقي رودخانه كارون بوجود آمد.نخستين ساكنان آن بخشي از طايفه بزرگ حميدي ها بودند كه به رياست ملاثاني (بعنوان شيخ طايفه و فردي روحاني كه در حوزه نجف اشرف تلمذ كرده بود) در اين خطه سكني گزيدند .حميدي ها هنگامي كه از شبه جزيره عربستان و يمن به سمت عراق (در منطقه ) كوچ نمودند مدتي بعد از عراق به سمت منطقه كناري ساحل رودخانه جراحي خلف آباد (رامشير كنوني) وارد شدند .شيخ بزرگ طايفه اماره اين سرزمين را بعنوان هديه و در راستاي تكريم منزلت و شجاعت خاندان ملاثاني تقديم حميدي ها نمود.كه در زمان خزعل نيز شيخ محمد الفياض بعنوان اولين حاكم اين منطقه منصوب گرديد.لازم به يادآوري است.  طايفه حميدي هم اكنون از نظر جغرافيايي پراكندگي گسترده اي در سطح منطقه بويژه ايران دارد.بخشي از اين طايفه تحت عنوان بيت رمضان يا حاتم با جمعيتي بالغ بر 3000 نفر هم اكنون در كنار رودخانه جراحي و در مناطق رامشير و رامهرمز ساكنند.بخش ديگر در منطقه شعيبيه شوشتر و در ساحل غربي كارون با عنوان بيت ماهور با جمعيتي بالغ بر 1500 نفر و قسمت ديگر بنام بيت يبيس يا عبدالحسن در مرز غربي ايران و عراق در منطقه موسيان ، دشت عباس و دهلران استان ايلام ساكن مي باشند.البته حدود 4000 نفر از وابستگان طايفه حميدي ها به رياست شيخ اصغير السعدون در حال حاضر در شهرهاي العماره ، علي الغربي و شرقي ، الرصافه بغداد، ناصريه ، الغراف و بصره و دياله ساكن هستند .اما قسمت عمده وابستگان حميدي ها از شهرهاي مختلف عراق پس از ورود به خوزستان در ملاثاني و روستاهاي اطراف بويژه زوير چري ، ابو هاون ، حبيشي ، صليعه ، زويرخرامزه و عوافي سكني گزيدند .لذا پس از مرگ ملاثاني بدليل شخصيت روحاني وي و نيز بزرگ خاندان بودنش اين منطقه به ملاثاني نامگذاري شد.البته براساس آمار ميداني انجمن اسلامي ملاثاني در سال 1368 هم اكنون علاوه بر حميدي ها 367 وابسته فاميلي از طوايف اصيل عربي استان خوزستان و جمعي از بختياري ها و شوشتري ها و نيز اقليت ترك ها در اين منطقه در كنار برادران حميدي خود ساكن هستند و بحمدالله هيچگونه خط كشي طايفه اي ميان آنان وجود ندارد و همه به مذهب تشيع و جمهوري اسلامي مفتخر و علاقمند مي باشند.

ب )ملاثاني از لحاظ ديرينه شناسي

1)روستاي زوير چري (درفاصله 3 كيلومتري شرق ملاثاني) در زمان بني العباس محل استقرار بخشي از لشگر بني العباس بود كه فرماندهي آنها برعهده ي سردار نام آوري بنام زوير نهاده بوده است.همچنين روستاي جليعه (در فاصله 5 كيلومتري شمال شرق ملاثاني ) بعنوان قلعه لشگر دوم بني العباس تحت رهبري مكرم بوده كه بنا بر نوشته هاي تاريخ شوشتر مكرم با دختر زوير در همين منطقه ازدواج و جشن بسيار مجلل و بزرگي را بر پا نمود. از سويي جهت آبياري زمين هاي زراعي دشت ملاثاني توسط لشكر مكرم سدي بزرگ با هسته رسي بر رودخانه گرگر(اكويرين) زده شد كه بعدها بنام بندقير معروف گرديد.كه متاسفانه با ايجاد پل بندقير در زمان رضاخان توسط يك كمپاني نفتي انگليسي اين سد بكلي تخريب و از ميان رفت .

2) در زمان حضور لشگر بني العباس در منطقه ،نهر مالح از محل زوير كنوني تا تالاب شادگان و از آنجا تا بيابانهاي نجف اشرف در جهت هدايت آب هاي سطحي و زهكشي زمين هاي زراعي توسط حكومت محلي بوجود آمد و تاكنون آثار آن باقي است كه طي سالهاي 1374 به بعد توسط سازمان آب و برق خوزستان بخشي از آن جهت انجام زهكشي اراضي تحت پوشش طرح آبرساني زمين هاي شمال شرق كارون احياء و مجددا حفر گرديد.

3) از جمله آثار مهم تاريخي موجود در اين منطقه بناي نخستين كاروان سرا در خوزستان بدستور شاه عباس صفوي در جنوب شرقي ملاثاني كنوني است ، كه در آن زمان محل اتراق و تردد كاروان هاي تجاري ايران به عراق و در زمان قاجاريه به بندر ناصريه (اهواز) و محمره (خرمشهر) بود .لازم به يادآوري است كه محل كاروانسراي عباسي در حال حاضر تحت عنوان «ايشان» بمعناي تپه اسرار آميز در كنار زمين چمن فوتبال شهردر ضلع جنوب شرق ملاثاني موجود و به همين نام معروف است.

4) همچنين عده اي بر اين باورند حضرت علي ابن ابيطالب (ع) هنگام سفر به ايران از همين محل بسوي برخي نقاط مركزي ايران حركت نمودند .كه قدمگاه امام علي (ع) با سابقه چندين ساله هم اكنون در روستاي بندقير با نام « خطوه الامير» معروف و موجود مي باشد .بدليل وجود باغ هاي خرما و درختان سرسبز حضرت علي (ع) در آن مكان به استراحت پرداخته اند.

5) زماني كه رودخانه كارون بويژه در عهد ناصرالدين شاه قاجار و حتي تا دوره رضاخان  محل تردد كشتي ها و لنج هاي تجاري و باربري بود، منطقه ملاثاني به جهت مزارع و باغ هاي سرسبز از جمله توقف گاههاي ساحل شرقي بوده و برخي كشتي هاي كوچك از اين نقطه به دارخزينه مي رفتند.

6) حضرت احمد ابن موسي ابن جعفر(ع) معروف به شاهچراغ برادر امام رضا(ع) هنگامي كه قصد ورود به ايران و خراسان داشت از اين منطقه به سمت مناطق مركزي حركت نمود كه متاسفانه در همين منطقه مورد تعقيب نيروهاي بني العباس (تحت رهبري مكرم) در روستاي جليعه و زوير قرار گرفت و به منطقه دشت ارژن در استان فارس گريخت و در همانجا پس از نبردي دليرانه به شهاد رسيد و بعدها توسط محبان اهل بيت در شيراز دفن گرديد.

7) منطقه ملاثاني از ديرباز به جهت وجود راههاي هموار و سهل الوصول محل تردد كاروان هاي تجاري و مسافري از نقاط مختلف كشور و استان به سمت كشورهاي عراق ، عربستان و بندرهاي خرمشهر و آبادان و الناصريه بوده و از اين رو اين منطقه سابقا ( درب الجوافل ) يا راه قافله هاي تجاري بود و آثار اين مسير هم اكنون در روستاي تل بومه در 2 كيلومتري جنوب شرق ملاثاني موجود مي باشد.

اهميت جغرافيايي و طبيعي ملاثاني :

ملاثاني در شمال اهواز و برساحل شرقي رودخانه كارون با مساحتي برابر با 120 هزار كيلومتر مربع و در عرض جغرافيايي       و طول جغرافيايي     قرار دارد .اين شهر از جنوب تا دو راهي تل بومه (محا باغ هاي گبري) به شهر ويس و از شمال تا پل بندقير تا منطقه سيد حسن و هدام به حوزه استحفاظي شهرستان شوشتر و همچنين از شرق از محل روستاي بيت امطيلب به هفتگل و از شجرات و سرداحي به حوزه استحفاظي شهرستان رامهرمز و از غرب به رودخانه كارون منتهي مي شود. زمين هاي اين منطقه از جمله زمين هاي آبرفتي و جلگه اي مرغوب استان خوزستان است كه بهترين مكان براي كشت انواع غلات ، صيفي جات و محصولات كشاورزي است .در حدود 80 سال پيش اين منطقه محل كشتزارهاي بزرگ برنج بود كه پس از انقلاب سفيد و انجام اصلاحات ارضي توسط رژيم منحوس شاهنشاهي زمين هاي مرغوب اين منطقه به ملاكين بزرگ واگذار گرديد.افرادي نظير فربهي (مسيحي) ، اسمر نصراني (مسيحي) ، ناصرعجم (بختياري) ، شفيعي (اصفهاني) حاج تقي دولتي (اصفهاني) ، گبري (مسيحي) ، شيخ محمود عامري (احمود نبهاني) ، محمدي (اصفهاني) و جزايري مقدس (شوشتري) از اين دست بوده اند و تا امروز بخش بزرگي از اين زمين ها در اختيار ورثه نامبردگان قرار دارد و صاحبان واقعي اين سرزمين از حق طبيعي خود محروم شده اند ، البته در اوايل انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني (ره) بخشي از اين زمين ها توسط هيات هفت نفره واگذاري زمين و دادگاه انقلاب به كشاورزان محلي واگذار شد ليك از سال 68 به سمت مجددا با حكم قانون اراضي مذكور به ملاكين و ورثه آنها عودت داده شد.

بافت اجتماعي و فرهنگي :

در ملاثاني بلحاظ وجود مزاياي ارتباطي ، كشاورزي ، اجتماعي و نيز اسقرار بزرگترين مركز آموزش عالي كشاورزي و دامپروي در منطقه جنوب كشور در اين محل و نيز وجود مراكز اداري و كاري علاوه بر طايفه حميدي ها اقوام و تيره هاي گوناگوني در اين منطقه ساكن شده اند كه برابر با آمار ميداني سال 1368 انجمن اسلامي ملاثاني حدود 367 وابسته فاميلي از طوايف اصيل عرب و اقوام خوزستاني در اين منطقه ساكن مي باشند و همين امر موجب تبادل فرهنگي ميان افراد ساكن در اين شهر گرديده ،لذا اين منطقه به نسبت ساير مناطق عشايري و داراي بافت طايفه اي اعم از عرب ، لر يا بختياري كمترين تصادمات و مجادلات قومي و تعصب هاي بي جا را شاهد بوده است.از نكات مورد توجه در خصوص بافت اجتماعي ملاثاني وجود اقليت هاي شوشتري ، بختياري ، لر ، اصفهاني و ترك مي باشد كه سالها با صميميت و اخوت در كنار برادران عرب خود زندگي مي گذرانند .اقليت شوشتري در واقع بزرگترين اقليت ساكن در اين منطقه در شمال ملاثاني قديم مي باشند. نخستين مسجد بنام «مسجد جامع » ملاثاني توسط برادران شوشتري و عرب بويژه حاج كريم و كل حسن اصفهاني و حاج جاسم خلاف محسني(فياضي) بنا گرديد

از جمله مختصات جالب توجه شهر ملاثاني گسترش تحصیلات عالیه دانشگاهی در میان جوانان است که باتوجه به عمق محرومیت ها و کمبود امکانات و در مقایسه با مناطق مشابه از جهت توسعه اقتصادی بسیار قابل توجه است .این نرخ تقریبا معادل ۱۵٪ می باشد. 



:: موضوعات مرتبط: تاریخچه ملاثانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 2030
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1390 | نظرات ()